Pentru a cuantifica cat mai exact evolutia spatiului social-media in Romania,
Zelist a realizat 2 indici ce monitorizeaza activitatea in doua componente de
maxima importanta ale social media: blogosfera si twittosfera.


Acesti indici sunt calculati saptamanal, pentru saptamana precedenta.

Metoda de calcul.

Formula .roBlogs Index
Algoritmul nostru genereaza un scor saptamanal astfel

Scor_saptamana=nr__conturi_active*10+nr_posturi*3+nr_comentarii

Pentru a usura urmarirea acestui scor (care alminteri ar fi un numar de ordinul sutelor de mii), s-a folosit ca perioada de referinta prima saptamana din mai 2009, care a primit valoare 100.

Astfel indicele saptamanal este raportul dintre Scorul saptamanii curente si Scorul_primei saptamani din mai 2009 inmultit cu 100.

.roBlogs_Index=(Scor_sapt_curenta/Scor_sapt_mai_2009)*100

In mod practic acest scor exprima cat de mult a crescut blogosfera fata de perioada de referinta. De pilda un index egal cu 130, indica ca fata de mai 2009 blogosfera a crescut cu 30%.
Formula .roTwitter Index
Algoritmul nostru genereaza un scor saptamanal astfel

Scor_saptamana=nr_conturi_active*10+nr_twitturi

Pentru a usura urmarirea acestui scor (care alminteri ar fi un numar de ordinul milioanelor), s-a folosit ca perioada de referinta prima saptamana din mai 2009, care a primit valoare 100.

Astfel indicele saptamanal este raportul dintre Scorul saptamanii curente si Scorul_primei saptamani din mai 2009 inmultit cu 100.

.roTwitter_Index=(Scor_sapt_curenta/Scor_sapt_mai_2009)*100

In mod practic acest scor exprima cat de mult a crescut activitatea pe Twitter in .ro fata de perioada de referinta. De pilda un index egal cu 1300, indica ca fata de mai 2009 twittosfera .ro este 13 ori mai activa/extinsa.
Precizari
La fel ca si indicii bursieri, din care recunoastem ca ne-am inspirat, .roBlogs si .roTwitter index constituie o modalitate intuitiva de a evalua activitatea in cele doua spatii social media, fara a fi nevoiti sa recurgem la multe cifre.

In mod practic daca un indice a scazut fata de saptamana precedenta, aceasta indica o diminuare a activitatii.

De asemeni, o raportare la perioade mai lungi (luni, ani) poate da directia de evolutie a respectivului mediu.

Nu exista o legatura intre cei doi indici. Cu alte cuvinte, chiar daca indicele afferent Twitterului este semnificativ mai mare decat indicele afferent blogurilor, aceasta nu implica ca activitatea pe Twitter este mai puternica decat cea pe bloguri, cid oar ca Twitterul a crescut mult mai mult in ultimul an, fata de blogosfera care la momentul mai 2009 reprezenta déjà un mediu relativ matur (cu rate de crestere mai mici).