Studiu iSense Solutions pentru GPeC 2020: Creștere de 41% a sectorului e-commerce pe fondul pandemiei COVID-19

Comunicate de presa Add comments

Pe 2 Noiembrie 2020 – în cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online – au fost anunțate în premieră rezultatele studiului anual asupra sectorului e-commerce din România realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions pentru GPeC. Cercetarea a fost derulată în perioada Martie-Octombrie 2020, pe un eșantion reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, în luna mai (la finalul perioadei de carantină) și în octombrie.

“De 4 ani lucrăm împreună cu iSense Solutions pentru monitorizarea evoluției sectorului E-Commerce din România, iar în 2020 ne-a interesat cu atât mai mult comportamentul consumatorilor, dată fiind situația pandemică actuală. Ne-am bucurat să vedem creșteri semnificative privind comerțul online în cifrele prezentate la GPeC SUMMIT Online – evenimentul de referință în E-Commerce și Digital Marketing din România”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Impactul pandemiei asupra obiceiurilor de cumpărare

Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online.

Potrivit cercetării iSense, dacă în 2019 piața de e-commerce a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, până la finalul acestui an se estimează o creștere a vânzărilor la o valoare totală de până la 6 miliarde de euro.

Numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de 2019.

O altă schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clienții au ales să plătească pentru cumpărături, incidența plăților online cu cardul crescând cu 17% față de anul 2019. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în prima parte a anului până în luna Mai (15%) urmând o perioadă de creștere de doar 2% în perioada Mai-Octombrie 2020.

În ceea ce privește comportamentul de cumpărare în magazinele fizice, 43% dintre respondenți declară că se simt inconfortabil să facă cumpărături din magazinele tradiționale pentru că acestea sunt prea aglomerate (71%) și nu se respectă regulile de distanțare (68%).

Ce au cumpărat românii în perioada pandemiei – Top 10 categorii

Cea mai mare evoluție în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de Catering/Livrare de mâncare gătită, cu o creștere de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, și alte categorii de produse au înregistrat creșteri în vânzări cu mult peste media din 2019: Cărți/Reviste 113%, Pet Shop 113%, FMCG 110%.

Top 10 categorii în funcție de valoarea medie a tranzacțiilor pe an

  1. Catering / Livrare de mâncare gătită – 124% (de la 212 lei în 2019, la 475 lei în 2020)
  2. Cărți/Reviste – 113% (de la 127 lei în 2019, la 269 lei în 2020)
  3. Pet Shop – 113% (de la 128 lei în 2019, la 272 lei în 2020)
  4. FMCG – 110% (de la 355 lei în 2019, la 746 lei în 2020)
  5. Produse de bricolaj – 87% (de la 244 lei în 2019, la 455 lei în 2020)
  6. Produse handmade – 86% (de la 107 lei în 2019, la 199 lei în 2020)
  7. Servicii de telecomunicații – 75% (de la 244 lei în 2019, la 427 lei în 2020)
  8. Sex shop – 75% (de la 49 lei în 2019, la 86 lei în 2020)
  9. Computere, accesorii software/hardware – 61% (de la 514 lei în 2019, la 825 lei în 2020)
  10. Fashion – 45% (de la 474 lei în 2019, la 689 lei în 2020)   

Pe lângă achizițiile de pe teritoriul României, o treime din români preferă să facă cumpărături online de la magazine din China (27%), țări membre UE (23%) și SUA (4%).

Ce magazine online preferă românii, în funcție de categorii

În cele două perioade analizate în cadrul studiului, s-au observat schimbări de preferințe în ceea ce privește magazinele online de unde românii aleg să își facă cumpărăturile.

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria FMCG

  • Carrefour – 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
  • Kaufland – 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
  • eMAG – 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
  • Bringo – 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
  • Auchan – 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
  • Mega Image – 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
  • Cora – 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
  • Glovo – 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • Solaris – 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
  • Furnicamarket – 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Catering

  • FoodPanda – 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
  • Glovo – 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
  • PizzaHut – 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
  • Takeaway – 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
  • Jerry’s Pizza – 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
  • Bringo – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
  • Domino’s Pizza – 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Presto Pizza – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • UberEats – 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • CuptorulCuLemne – 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Fashion

  • eMAG – 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
  • H&M – 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
  • Fashion Days – 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
  • Carrefour – 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
  • About You – 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
  • Zara – 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
  • AliExpress – 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Auchan – 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Bershka – 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
  • Miniprix – 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Produse farmaceutice

  • Farmacia Tei – 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
  • Sensiblu – 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
  • FarmaciaLaPretMic – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
  • Medifarm – 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
  • Pcfarm – 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Pfarma – 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
  • Glovo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Bringo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Efarma.ro – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
  • Pilulka – 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Cosmetice

  • eMAG – 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
  • Farmacia Tei – 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
  • Elefant – 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
  • Sephora – 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
  • Yves Rocher – 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
  • Notino – 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
  • Douglas – 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
  • Marionnaud.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
  • Makeup.ro – 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
  • Pink Panda – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020

Top magazine / aplicații de cumpărături din categoria Bricolaj

  • Dedeman – 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
  • Leroy Merlin – 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
  • Hornbach – 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
  • Bricodepot – 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
  • Mathaus.ro – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • Bricoshop.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
  • E-bricolaj.ro – 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020

Cât de importante sunt review-urile?

Review-urile au avut o și mai mare importanță în 2020 deoarece cu ajutorul lor magazinele online au putut câștiga încrederea clienților și au putut genera mai multe vânzări. 55% dintre respondenții la studiu au declarat că nu ar cumpăra de la un magazin online pentru care nu pot găsi păreri, iar 75% caută activ review-uri.

Respondenții care caută activ păreri despre produsele pe care vor să le achiziționeze, urmăresc:

  • Dacă produsele au fost la calitatea promovată de comerciant (74%)
  • Răspunsurile la opiniile negative (50%)
  • Cât de reale par să fie review-urile (47%)
  • Dacă site-urile sunt reale (41%)
  • Comentarii legate de notele primite de produse (39%)
  • Dacă există un mix normal de opinii pozitive și negative (36%)
  • Informații despre rapiditatea livrării (36%)
  • Note cât mai mari (35%)

În ceea ce privește încrederea, 37% au încredere în review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% în părerile din Social Media și 27% în testimonialele afișate de magazinele online pe paginile proprii.

7 din 10 consumatori au lăsat un review legat de procesul de cumpărare, motivul principal fiind pentru că le-a cerut magazinul sau un serviciu terț acest lucru după procesarea comenzii sau pentru că au simțit nevoia să adauge un comentariu, fără să le fi cerut nimeni un review.

Însă, 3 din 10 consumatori nu acordă review-uri deoarece 60% dintre aceștia nu obișnuiesc să facă acest lucru, 38% declară că nu s-au gândit să lase un review pentru că nu le-a cerut nimeni, 14% nu consideră că review-urile sunt importante, iar 10% nu lasă review-uri dacă nu sunt recompensați pentru asta (răspuns multiplu).

Aplicațiile de livrare – soluția salvatoare în pandemie

“Aplicațiile de livrare sunt percepute ca fiind o soluție ”de salvare”, mai ales în această perioadă pandemică deoarece răspund foarte bine nevoii de distanțare, dar și pentru că ne economisesc din timpul alocat pentru cumpărături, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decât în cazul achizițiilor de la magazinele online). Astfel, ne așteptăm ca aceste platforme de livrare să devină un canal de cumpărare din ce în ce mai important pentru români în perioada următoare” afirmă Andrei Cânda, Managing Partener iSense Solutions.

45% dintre respondenții studiului au folosit cel puțin o dată o aplicație de livrare pentru cumpărături sau comenzi online, iar 27% dintre aceștia folosesc aplicațiile cel puțin o dată pe săptămână.

Cât de des folosesc românii aplicațiile de livrare pentru cumpărături online:

  • Zilnic – 2%
  • De câteva ori pe săptămână – 10%
  • O dată pe săptămână – 15%
  • O dată la 2-3 săptămâni – 22%
  • O dată pe lună – 13%
  • Mai rar de o dată pe lună – 38%

Românii preferă să testeze mai multe platforme de livrare, însă rămân fideli celor care se aliniază cu nevoile lor de cumpărare.

Platformele de livrare utilizate cel mai des

  • FoodPanda – 32% dintre respondenți o utilizează cel mai des (încercată de 56% dintre respondenți)
  • Glovo – 28% (încercată de 60% dintre respondenți)
  • Takeaway – 13% (încercată de 33% dintre respondenți)
  • Bringo – 13% (încercată de 26% dintre respondenți)
  • TAZZ by eMAG – 3% (încercată de 7% dintre respondenți)

Consumatorii își doresc o diversificare a categoriilor de produse din aplicațiile de livrare. 

Consumatorii doresc să poată cumpăra de la producători locali și din piețe tradiționale prin intermediul platformelor de livrare, deoarece le consideră mai sănătoase și de bună calitate și vor să susțină micile afaceri românești.

În ceea ce privește comenzile din super/hipermarketuri prin intermediul aplicațiilor de livrare, consumatorii își doresc îmbunătățirea și diversificarea anumitor categorii de produse.

op 10 categorii de produse cumpărate prin intermediul aplicațiilor

  1. Catering / Livrare de mâncare gătită – 72%
  2. FMCG – 27%
  3. Produse farmaceutice – 9%
  4. Cadouri, flori – 10%
  5. Cărți, reviste – 6%
  6. Cosmetice – 11%
  7. Pet shop – 12%
  8. Fashion – 8%
  9. Electrocasnice, electronice – 9%
  10. Computere, accesorii software – 5%

Dintre respondenții care folosesc aplicațiile de livrare, 43% își doresc să poată cumpăra mai multe produse din categoria FMCG din aplicații, 29% vor mai multe produse din categoria Produse Farmaceutice, 23% își doresc o mai mare varietate de Cărți și Reviste, iar 21% doresc mai multe produse din categoria Fashion.

Cifre și previziuni pentru Black Friday 2020

Românii sunt din ce în ce mai familiarizați cu Black Friday, 99% dintre respondenții la studiu declarând că au auzit de acest eveniment, iar 75% dintre aceștia au și făcut cumpărături de Black Friday în trecut.

Efectele pandemiei par să influențeze și deciziile de cumpărare de Black Friday pentru români, astfel că anul acesta 72% dintre cei chestionați intenționează să cumpere produse de Black Friday, 84% aleg să cumpere din magazine online și doar 36% din magazine fizice (față de 45% în anii trecuți). Conform studiului, 99% dintre respondenți intenționează să cumpere din România, iar 18% iau în considerare și magazinele online din străinătate (răspuns multiplu).

Comments are closed.