Educatia financiara a antreprenorilor romani, o problema spinoasa

Comunicate de presa Add comments

Un studiu privind nivelul de educatie financiara al managerilor, antreprenorilor si profesionistilor din Romania, cercetare derulata de compania Profit Point in parteneriat cu Business Days, cea mai mare platforma de business networking din tara noastra, contureaza portretul contradictoriu al clasei de mijloc din Romania. Studiul, un prim pas dintr-un amplu program de educatie financiara, arata ca antreprenorii, managerii, profesionistii si salariatii isi fac educatia financiara pe cont propriu, dar recunosc, intr-o proportie covarsitoare, ca au nevoie sa isi dezvolte competentele. Pe de alta parte, ei nu ar aloca mai mult de doua ore pe saptamana ca sa invete.

In cadrul studiului, respondentii au fost selectati din randul antreprenorilor, managerilor, salariatilor si profesionistilor. In majoritate, acestia au declarat ca principala sursa de venituri a familiei provine din activitatile lor legate de profesie (38%). La mica distanta, aproape 33% dintre cei chestionati au indicat ca este vorba de un salariu fix, fiind urmati de cei care au mentionat un salariu fix plus diverse bonusuri sau indemnizatii (21%), respectiv un salariu la care se adauga comisioane (20%). Pentru alti 28% dintre respondenti, veniturile cele mai substantiale provin din dividende.

De cealalta parte, exista un segment relativ semnificativ de respondenti care au declarat ca sursa principala de venituri castiguri de natura pur financiara – respectiv randamentele aduse de diverse investitii (12%) si dobanzile la plasamente (7%).

Venituri mici spre medii

In ceea ce priveste nivelul mediu al veniturilor familiei, acesta este distribuit relativ uniform intre intervalele valorice: astfel, 8% dintre respondenti au declarat venituri lunare de sub 500 de euro, 15% au indicat venituri intre 500 si 750 de euro, 17% intre 750 si 1.000 de euro, iar 14% intre 1.000 si 1.500. Altfel spus, mai bine de jumatate dintre familiile romanilor au venituri lunare de cel mult 1.500 de euro.

Pe de alta parte, ca pondere relativa, cei mai multi dintre cei chestionati au declarat castiguri lunare intre 1.500 si 2.500 de euro (25%). Urmeaza cei care castiga intre 2.500 si 5.000 de euro (15%), apoi familiile cu venituri intre 5.000 si 10.000 de euro (4%) si, in cele din urma, performerii absoluti, familiile cu venituri de peste 10.000 de euro pe luna (1%).

Cheltuieli greu tinute sub control

Raspunsurile la intrebarea privind acoperirea cheltuielilor lunare curente din salarii indica lipsa cunostintelor de management al costurilor vietii de familie: aproape un sfert dintre respondenti au aratat ca mai putin de jumatate din ce castiga se duce pe cheltuielile curente si peste 41% au declarat o pondere a cheltuielilor in totalul veniturilor de 50-75%, la limita sustenabilitatii.

Insa nu mai putin de 24% au declarat ca cheltuielile curente absorb 75-100% din venituri, in timp ce peste 10% au recunoscut ca uneori acestea depasesc veniturile. Prin urmare, in cazul a mai bine de o treime dintre familiile romanilor nu se pune problema economisirii.

Educatie financiara pe cont propriu

Perceptia asupra propriilor cunostinte financiare este una optimista: aproape 42% dintre respondenti considera ca au un nivel de educatie financiara de nota 7 si 8, pondere practic egala cu aceea a respondentilor care si-au acordat note intre 3 si 6 (41%). Acesta ar putea fi un efect al lipsei de resurse: in marea lor majoritate, romanii sunt autodidacti in materie de educatie financiara – peste 58% se informeaza cautand pe internet sau citind articole de pe site-uri de specialitate. 46% citesc carti de specialitate si de educatie personala care ating subiectul, 40% discuta cu persoane cu experienta (prin mentoring, coaching si invatare individuala), iar 36% citesc publicatii economice si financiare. Doar ceva mai putin de un sfert dintre cei chestionati s-au referit la educatia formala (workshopuri si sesiuni de training); vestea buna este insa ca doar 12% dintre respondenti au declarat ca nu aloca deloc timp educatiei financiare.

Atractie pentru investitiile profitabile

O alta concluzie a cercetarii este ca oamenii sunt foarte interesati de dezvoltarea abilitatilor de gestionare financiara a bugetului familiei (79%). O surpriza: cand vine vorba de abilitatile specifice carora romanii le acorda in mod special importanta, dintre acestea se detaseaza clar modalitatile de a investi profitabil, considerate „foarte importante” de 29% dintre respondenti si „vitale” de 19%; aceasta a inregistrat cel mai mare scor dintre toate abilitatile listate.

Scoruri foarte apropiate au inregistrat planificarea financiara (33% „foarte importanta”, 15% „vitala”), economisirea eficienta (32% „foarte importanta”, 11% „vitala”), respectiv disciplina financiara (31% „foarte importanta”, 13% „vitala”).

Educatia financiara nu e vazuta ca investitie

Avand in vedere importanta acordata la nivel declarativ educatiei financiare, este o surpriza faptul ca romanii nu par sa considere aceste competente drept o investitie in propria persoana: peste jumatate dintre cei chestionati (54%) nu ar aloca mai mult de doua ore pe saptamana pentru propria educatie financiara. De asemenea, o majoritate zdrobitoare a respondentilor, de peste 65%, nu ar cheltui mai mult de 100 de euro pe luna pentru un program de dezvoltare a abilitatilor financiare, chiar daca ar avea garantia banilor investiti. Totusi, ceva mai bine de 30% ar ridica nivelul sumelor cheltuite pentru educatia financiara la 100-500 de euro.

In cele din urma, metodele preferate de invatare sunt workshopurile interactive cu traineri si specialisti cu experienta (64%) si e-learning-ul (61%).

Comments are closed.